Friday, August 3, 2018

Bahaya penyakit Parkinson

Parkinson

Parkinson ialah sejenis penyakit yang tidak berjangkit yang menjejaskan sistem motor dan sistem saraf pusat. Seseorang yang menghidap Parkinson tidak mampu menguruskan diri sendiri kerana daya kawalan ototnya telah merosot dengan sangat teruk. Gejala penyakit ini berlaku secara senyap dan perlahan-lahan dan kebanyakan pesakit tidak sedar pun yang mereka menghidap masalah ini sehinggalah penyakit tersebut menjejaskan kehidupan harian mereka. Kalau suami yang menghidapi, biasanya isterilah orang pertama yang akan menyedarinya, dan begitu juga sebalikya.

Parkinson juga disebut sebagai ‘penyakit orang tua’, namun ada juga penghidapnya yang masih muda. Bila sebut penyakit orang tua, bukanlah bermaksud semua orang tua akan menghidapi Parkinson. Ia bukannya gejala semulajadi untuk semua orang tua dan penghidapnya masih boleh menikmati tahap kesihatan yang baik sekiranya mendapakan rawatan. Yang paling penting, pesakit Parkinson tidak boleh berputus asa atau berasa rendah diri kerana masih ada peluang untuk menjalani kehidupan sempurna.

Semua orang tua, samada lelaki atau perempuan berumur lebih 60 tahun mempunyai risiko yang sama untuk mendapat Parkinson.

Punca penyakit Parkinson


Punca sebenar masih belum diketahui secara tepat, namun dipercayai berkait rapat dengan faktor keturunan. Ini adalah kerana, 10% daripada penghidap mewarisinya daripada keluarga mereka. Manakala baki 90% lagi masih misteri tentang puncanya. Namun, terdapat beberapa kemungkinan punca penyakit ini iaitu :

1.       Individu yang terdedah kepada racun rumpai tertentu

2.      Individu yang pernah mengalami kecederaan kepala

Gejala dan kesan penyakit Parkinson


Antara gejala yang mudah dikesan ialah :

1.       Tangan, kaki atau badan menggeletar

2.      Masalah pergerakan tidak normal (dyskinesia)

3.      Kepala, tangan dan kaki bergoyang seperti menari

4.      Mudah jatuh kerana ketidakseimbangan badan

5.      Serangan bermula pada sebelah badan

6.      Penyakit bertambah buruk jika penghidap mengalami tekanan perasaan

7.      Tekanan darah akan lebih tinggi

Cara mengubati


Sehingga kini, penawar Parkinson belum ditemui. Namun gejala penyakit dapat dikawal dan diredakan dengan pengambilan ubat-ubatan yang ada di pasaran. Antara cara yang boleh dilakukan ialah:

1.     Latihan fisioterapi untuk menguatkan otot dan melicinkan pergerakan badan

2.    Amalkan pemakanan seimbang bagi mengekalkan kekuatan otot (makanan tambahan yang sesuai juga boleh membantu) KLIK UNTUK CUBA

3.    Kaunseling dan sokongan keluarga untuk mengelakkan tekanan

4.    Ubatan mengikut priskripsi doktor

5.    Mengamalkan vitamin untuk membantu fungsi otak seperti Vivix, Ostematrix, B Complex, Omega Guard
 

Vivix


 
Vivix kaya dengan resveratrol. Beberapa kajian tentang kemampuan resveratrol dalam membantu pesakit Parkinson telah dijalankan. Antaranya ialah kajian yang dijalankan oleh Penyelidik Iowa State University dan telah dikeluarkan di FASEB Journal.

 
 
Resveratrol merupakan bahan utama di dalam Vivix. Vivix merupakan satu-satunya suplimen yang membantu merawat sehingga ke tahap DNA. Vivix membantu merawat dengan 4 mekanisma iaitu memperbaiki DNA, pengawalan genetik, meningkatkan tenaga sel (MITOKONDRIA) dan penimbunan protein AGE (Advanced Glycation End)

 

Ostematrix

 

Dalam penyelidikan didapati kita mempunyai reseptor untuk Vitamin D di dalam otak di mana ia meningkatkan faktor neurotrophic diturunkan dari otak (sama seperti hormone pertumbuhan neuron) dan vitamin D juga bersifat anti radang.

 
Magnesium pula adalah mineral yang bertindak sebagai penenang semulajadi. Antara tanda kekurangan magnesium ialah gegaran otot, kekejangan, kelemahan otot, insomnia, ketakutan, tekanan darah tinggi, degupan jantung tidak teratur, sembelit, hiperaktif dan kemurungan.

 
Kedua-dua nutrien ini (Magnesium dan Vitamin D) terdapat dalam Ostematrix Shaklee. Nyata, Ostematrix bukan sahaja bagus untuk tulang, tetapi juga turut memberi manfaat kepada pesakit Parkinson.

 

VitaminB


B Complex Shaklee lengkap dengan 9 jenis vitamin B yang diperlukan untuk mengurangkan homocysteine (asid amino yang beracun) termasuklah asid folic, vitamin B12 dan B6, zink dan tri-methy-glycine (TMG). Nutrien ini juga merupakan faktor untuk membantu pengeluaran dopamine.

 

Omega Guard


 
Omega Guard Shaklee merupakan sumber Omega-3 tulen yang merupakan suplimen anti radang yang boleh memberi manfaat kepada keradangan otak yang dialami oleh pesakit Parkinson.

 

Jika 5 kaedah di atas tidak berjaya, cara keenam dan ketujuh ini boleh dilakukan.

6.     Pembedahan rangsangan otak dalaman iaitu penanaman bateri khas di bawah kulit dada untuk merangsang fungsi otak

7.     Pembedahan otak pallidotomy

Namun, pembedahan hanya akan dilakukan dalam keadaan tertentu dan setelah pesakit melepasi beberapa syarat sebelum pembedahan boleh dilakukan. Risiko selepas pembedahan seperti berkemungkinan lumpuh, kejang otot, kebas, buta dan suara menjadi garau boleh berlaku. Oleh itu, sekiranya boleh dielakkan, kita cuba elakkan. Ikhtiarkan untuk membantu yang tersayang, untuk menangani penyakit Parkinson mereka dengan suplimen Shaklee.

 
Jika berminat untuk mencuba vitamin Shaklee, boleh hubungi akak Nuna di salah satu link di bawah.


BELIAN TERUS SECARA ONLINE
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=afed529d846076b85732176dc5644335

 

CALL 0195703129

Rujukan:
Kalia,LV; Lang, AE (29 Ogos 2015).”Parkinson’s disease”. Lancet. 386 (9996):896-912.

2 comments: