Thursday, August 30, 2018

Jantina juga merupakan faktor berlakunya Osteoporosis

Osteoporosis

 
Osteoporosis adalah penyakit tulang yang berlaku apabila badan kehilangan tulang terlalu banyak, menjadikan tulang terlalu kecil, atau kedua-duanya. Hasilnya, tulang menjadi lemah dan boleh pecah akibat jatuh atau, dalam kes yang serius, dari bersin atau benjolan kecil. Osteoporosis bermaksud "tulang berliang". Masalah berkaitan Osteoporosis yang paling kerap berlaku di pinggul, pergelangan tangan atau tulang belakang.
 

Gejala Osteoporosis

Biasanya tidak ada gejala pada peringkat awal kehilangan tulang. Tetapi apabila tulang anda telah lemah akibat osteoporosis, anda mungkin mempunyai tanda-tanda dan gejala yang termasuk:

• Kesakitan belakang, yang disebabkan oleh tulang belakang atau retak yang runtuh
• Kehilangan ketinggian dari masa ke masa
• Suatu postur terbengkalai
• Pecah tulang yang berlaku lebih mudah daripada yang diharapkan

 

Penyebab Osteoporosis

Tulang kita mengalami proses pembaharuan yang berterusan di mana tulang baru dibuat dan tulang lama dipecahkan. Semasa kita masih muda, badan kita boleh membuat tulang baru lebih cepat daripada ia memecahkan tulang lama dan peningkatan jisim tulang kita. Kebanyakan orang mencapai jisim tulang puncak mereka pada awal 20-an. Sebagai orang berumur, jisim tulang hilang lebih cepat daripada yang diperbaharui.
 
 

Faktor-faktor Risiko

Beberapa faktor boleh meningkatkan kemungkinan kita akan mengalami osteoporosis, termasuklah umur, bangsa, pilihan gaya hidup, dan keadaan dan rawatan perubatan.
 

Risiko tidak boleh ditukar

 
Beberapa faktor risiko untuk osteoporosis adalah di luar kawalan, termasuk:
• Jantina. Wanita lebih cenderung untuk mengalami osteoporosis berbanding lelaki.
• Umur. Semakin berusia, semakin besar risiko mengalami osteoporosis.
• Bangsa. Risiko tinggi mengalami osteoporosis bagi kita yang berketurunan Asia.
•Sejarah keluarga. Mempunyai ibu atau bapa dengan osteoporosis meletakkan anda pada risiko yang lebih besar, terutamanya jika ibu atau bapa anda mengalami patah pinggul.
• Saiz rangka badan. Lelaki dan wanita yang mempunyai rangka badan kecil cenderung mempunyai risiko yang lebih tinggi kerana mereka mungkin mempunyai jisim tulang yang kurang untuk diambil dari usia.
 
 
Terdapat juga faktor-faktor lain seperti paras hormon, faktor pemakanan, pengambilan steroid dan ubat-ubatan, tahap kesihatan, serta gayahidup. Faktor-faktor ini akan akak Nuna huraikan dalam entry berikutnya. Serta langkah-langkah pencegahan Osteoporosis. Sehingga berjumpa lagi. Semoga bermanfaat.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------
 
Jika berminat untuk mendapatkan barangan Shaklee
untuk kehidupan dan kesihatan yang lebih baik, boleh hubungi :
 
 

No comments:

Post a Comment