Tuesday, August 28, 2018

9 fakta mengejutkan tentang arthritis

Arthritis

 
 
Artritis sangat biasa tetapi tidak difahami dengan baik. Sebenarnya, "artritis" bukanlah penyakit tunggal; ia adalah cara yang tidak rasmi merujuk kepada sakit sendi atau penyakit sendi. Rasa macam dah tau semua benda tentang arthritis? Jom kita tengok, ada 9 fakta mengejutkan tentang arthritis yang mungkin tidak kita ketahui.


9 Fakta mengejutkan tentang arthritis!


1. Ular, lebah, semut?


Selepas bertahun-tahun rawatan, sesetengah orang yang mengalami pelbagai bentuk radang sendi telah beralih ke rawatan semulajadi yang luar biasa yang berasal dari ular, lebah, dan semut.
 
Bunyi aneh? Mungkin tidak! Malah, kajian 2010 yang dilakukan penyelidik di Brazil mendapati bahawa racun sengatan lebah sebenarnya kelihatan mengurangkan tanda-tanda dan gejala rheumatoid arthritis.
 
 

2. Bukan hanya sekadar tangan, lutut dan pinggang

Apabila orang berfikir tentang osteoarthritis, mereka biasanya memikirkan orang tua yang pinggang, lutut, dan tangannya terpengaruh. Tetapi statistik menunjukkan bahawa lebih daripada separuh orang berusia 60-an dan 70-an mempunyai osteoartritis yang menjejaskan kaki dan buku lali mereka.

 

3. Haiwan juga tidak terkecuali

Manusia bukanlah satu-satunya yang terjejas oleh arthritis. Anjing, kucing, dan haiwan lain boleh mengalaminya juga. Seperti manusia, jenis arthritis yang paling biasa dialami haiwan adalah osteoarthritis. Ia menyebabkan keradangan sendi yang sama, kerosakan tulang rawan, dan kesakitan yang sama seperti dialami manusia. Ia juga boleh menyebabkan kehilangan selera makan, yang boleh menyebabkan penurunan berat badan. Anjing dan kucing boleh mengalami arthritis rheumatoid dan jenis arthritis lain.


4. Gout juga adalah arthritis

Gout adalah sejenis arthritis yang disifatkan oleh berulang-ulang bengkak yang sangat menyakitkan. Ia disebabkan oleh pembentukan asid urik dalam cecair sekitar sendi. Ini boleh disebabkan oleh kecenderungan genetik, sesetengah penyakit, atau memakan terlalu banyak daging, makanan laut, minuman manis-fruktosa, atau alkohol.
 
Sendi bunion iaitu sendi yang menghubungkan kaki besar ke kaki, sering terkena pada orang yang mempunyai gout.


5. Kecederaan meningkatkan risiko arthritis

Sendi yang telah cedera lebih cenderung untuk mengalami osteoarthritis daripada sendi yang tidak cedera.
 
Di antara golongan dewasa muda, mereka yang mengalami kecederaan lutut mempunyai enam kali risiko mengalami osteoarthritis dalam sendi itu dengan umur 65 tahun berbanding mereka yang tidak mengalami kecederaan lutut. Mereka yang mengalami kecederaan pinggul adalah tiga kali lebih besar untuk mengalami osteoarthritis dalam sendi itu pada usia 65 tahun.


6. Meningkatkan kos

Kehilangan pekerjaan, peningkatan kos perubatan, kos pembelian peralatan untuk bergerak antara penumbang kepada peningkatan kos bagi pengidap arthritis.
 
 

7. Kanak-kanak juga tidak terkecuali

Rheumatoid arthritis remaja adalah jenis arthritis yang paling biasa pada kanak-kanak. Malah, ia adalah salah satu daripada keadaan kronik yang paling biasa pada kanak-kanak, yang berlaku hampir sekerap diabetes berasaskan insulin yang bergantung kepada insulin.
Artritis remaja rheumatoid biasanya menyerang kanak-kanak berumur antara 1 tahun dan 3 tahun atau antara umur 8 tahun dan 12 tahun. Ia juga menyerang kanak-kanak perempuan kira-kira dua kali lebih kerap berbanding kanak-kanak lelaki.
 

8. Bukan penyakit 'moden'

Walaupun kita banyak mendengar berita mengenai kadar arthritis yang semakin meningkat, ia bukanlah keadaan baru atau semata-mata "moden" sahaja.
Arthritis sebenarnya adalah salah satu penyakit tertua yang diketahui oleh manusia. Ia bahkan telah ditemui di sisa-sisa orang yang hidup lebih dari 500,000 tahun dahulu!
 

9. Tiada kaitan dengan iklim

Orang telah lama berfikir bahawa iklim basah dan sejuk menyebabkan arthritis dan yang bergerak ke iklim yang lebih panas akan menyembuhkan keadaan ini. Malangnya, ini tidak berlaku. Lagipun, kelaziman arthritis adalah hampir sama di kedua-dua iklim panas dan sejuk.
 
Namun, sesetengah orang dengan laporan arthritis berasa lebih baik di kawasan yang lebih panas. Ini masuk akal, kerana kehangatan apa-apa jenis biasanya menenangkan kepada sendi sakit.


 Cegah dan rawat arthritis


Omega Guard


Memelihara fungsi sendi (arthritis). Paras asid lemak Omega 3 dalam Omega Guard larut dalam tisu rawan. Oeh sebab itu, ia boleh mencegah kemusnahan enzim yang membentuk tisu rawan. Ia mencegah arthritis, memelihara fungsi sendi dan gout dengan efektif.
 

Ostematrix


Menguatkan tulang di mana Ostematrix merupakan pil kalsium. Kalsium menghalang osteoporosis, merawat tulang retak dan kekejangan.
 
Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas di mana pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis.
 
Kandungan magnesium dalam Ostematrix sangat penting pada tubuh. Ia menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengakifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot. 

Jika berminat untuk mencuba Omega Guard dan Ostematrix daripada Shaklee untuk masalah arthritis, boleh hubungi akak Nuna melalui salah satu link di bawah :
 
 
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ec2f62e241edfe09f6f625ead7943772
 
CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment