Thursday, July 12, 2018

Punca Sakit Lutut



Akak Nuna pasti, ramai antara mak-mak kita atau ayah kita dan tak mustahil kita yang mda-muda ni pun pernah mengalami sakit lutut dan sendi. Ada yang sakit sebelah kiri, ada yang sakit sebelah kanan dan ada juga yang sakit kedua-dua belah. Sakit tak boleh jalan, sakit tak boleh bengkok, sakit tak boleh jejak lantai. Macam-macam jenis sakit lutut dan sendi.

Kajian mendapati, seorang daripada empat wanita dan seorang daripada lima lelaki berumur 50 tahun ke atas berisiko menghidap sakit lutut yang berpunca dari osteoarthritis. Osteoarthritis sendi lutut tergolong dalam salah satu penyait kronik yang menyerang apabila seseorang berjalan, berdiri dan kadang kala semasa rehat juga. Sewaktu sembahyang pun boleh berlaku sakit lutut. Walaubagaimanapun, osteoarthritis sendi lutut juga boleh berlaku kepada mereka yang lebih muda.

Bermacam-macam jugak petua nak pulihkan sakit lutut dan sendi, samada dengan ubatan moden, ataupun secara tradisional. Namun masih belum berjumpa dengan yang serasi dan berkesan.

 
Punca Sakit Lutut

1.      Rawan Haus

Antara punca biasa berlakuna sakit lutut ialah berpunca dari rawan yang haus dan menyebabkan geseran. Ahli sukan dan pekerja buruh lebih mdah terkena osteoarthritis akibat proses geseran yang lebih banyak berbanding orang lain. Ia akan menjadi lebih teruk sekiranya terdapat keederaan lutut atau struktur-struktur berhampiran lutut seperti patah tulang

 

2.     Terlalu aktif

Aktif yang keterlaluan juga boleh menyebabkan sakit lutut. Ini adalah kerana, penggunaan berlebihan boleh menyebabkan kehausan tulang rawan yang berterusan dan menggalakkan osteoarthritis.

 

3.     Terlalu pasif, kurang aktiviti fizikal dan kurang bersenam

Terlalu pasif juga tidak baik untuk kesihatan lutut. Jika kita kurang bersenam atau kurang melakukan aktiviti fizikal, otot di sekeliling sendi menjadi lemah dan lutut boleh menjadi tidak stabil. Hal ini boleh menjadi punca kepada tulang mengalami osteoporosis.

 

Kekurangan aktiviti melibatkan lutut dan sendi mengakibatkan sendi menjadi keras dan kaku. Apabila sendi kurang pergerakan akibat otot-otot yang lemah, membran synovial kurang mengeluarkan cecair yang perlu untuk tulang rawan. Tanpa pemakanan dan nutrisi yang cukup, rawan akan kurang berfungsi dan akhirnya rosak menjadi osteoarthritis. Apabila ini berlaku, cecair synovial akan bertambah. Tetapi bukan denga bahan nutrisi, sebaliknya dengan agen-agen radang. Inilah antara punca utama sakit sendi.

 

4.     Kegemukan atau obesiti

Berat badan berlebihan atau obesiti juga boleh menjadi punca kepada sakit lutut. Rawan tidak dapat menampung berat badan seseorang yang emuk terutama yang mempunyai struktur lutut dan kaki yang kecil. Rawan tersebut mudah rosak dan mendapat radang.

Cara Mengatasi Sakit Lutut

Di Shaklee, kami mempunyai satu solusi untuk masalah sakit lutut. Kami tidak namakan dia sebagai ubat, tapi ia lebih kepada makanan tambahan yang mebantu memperbaiki kesihatan lutut dan sendi sekaligus dapat membantu menghilangkan rasa sakit di lutut. Apa yang akak Nuna maksudkan ialah Vivix. Vivix terkenal dengan kebaikan semulajadinya yang telah membantu ramai penderita sakit lutut, terutama warga emas berumur 50 tahun ke atas.

 

Testimoni 1 – Sakit lutut warga emas 70-an berpunca dari jatuh katil HILANG!

1 hari mak bagitau mak sakit lutut. Puncanya sebab mak jatuh katil. Uur mak dah 70an, maka proses pemulihan tu makan masa. Mak dah consume Ostematrix tapi sakit mak masih belum surut. Entah macam mana, 1 hari Allah ilhamkan untuk mencuba Vivix. Padahal sebelum ni paling elak nak amik tau pasal Vivix sebab paling mahal.

Tapi di sebalik harga tu, memang tersorok hasil kebrkesanannya. Alhamdulillah, lepas consume 2 minggu, sakit lutut mak dah hilang dan mak aktif seperti sediakala.
 

Testimoni 2 – masalah berat badan dan sakit lutut SELESAI

 
 “Dah habis sebotol, mak kata badan rasa ringan je. Nak solat pun tak ada masalah. Sebelum ni nak solat sakit lutut.”

“Berat badan pun turun. Itu yang dia suka. Nak repeat lagi.”

“Kalau tak, memang nak naik tangga, turun tangga sakit. Nak rukuk pun susah. Solat duduk. Tapi sekarang, Alhamdulillah dah ok sangat.”


Macam mana? Berminat nak cuba Vivix untuk masalah sakit lutut? Boleh hubungi akak Nuna melalui salah satu daripada cara di bawah.

http://AkakNunaJualVivix.wasap.my

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=3fdc35e4182c8401034d9710c5e5f8c1
 

CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment