Friday, July 20, 2018

Buku Lali Terseliuh



Terseliuh buku lali bermaksud, ligamen di sekitar sendi pergelangan kaki terkoyak atau tercedera. Kecederaan am ini biasa berulang dengan kadar yang tinggi, akibat daripada mendarat di atas kaki plantar flexed dan terbalik. Kejadian terseliuh buku lali melibatkan 85% daripada keseluruhan kecederaan sendi pergelangan kaki dan 85% daripada kecederaan ini melibatkan struktur ligamen sisi lateral.

Kecerderaan ini merangkumi 25% daripada semua kecederaan yang berkaitan dengan sukan. Risiko boleh meningkat jika individu mempunyai berat badan berlebihan dan kurang aktif secara fizikal. Mereka yang jarang bersukan juga mempunyai risiko yang lebih tinggi. Ligamen sisi lateral lebih terlibat, diikuti ligamen sisi medial. Terseliuh buku lali selalunya dirawat secara konservatif (tanpa pembedahan)

Tanda-tanda dan Gejala

1.      Pesakit mengadu kesakitan selepas sendi pergelangan kaki terpintal. Kebiasaannya berlaku semasa bersukan.

2.     Pesakit akan mengadu sakit di bahagian luar pergelangan kaki mereka serta bengkak dan pendarahan di bawah kulit (lebam) yang berbeza.

3.     Samada seseorang itu mampu memijak lantai atau tidak, bergantung kepada tahap keterukan kecederaan yang di alami.

Kalau ikut sumber pakcik Google, terseliuh biasanya akan mengambil masa lebih kurang 10 hari untuk sembuh. Sangatttt lama nampaknya. Jika ke klinik pun, hanya ubat sapu dan balutan je yang akan doktor buat. Tak perlukan pembedahan. Namun, terseliuh ni ada 2 jenis. Samada yang bengkak, atau tidak bengkak. Kalau bengkak maksudnya kemungkinan tulang patah atau retak. Dan tidak boleh diurut.

Bagaimana Vitamin Shaklee Membantu Terseliuh Buku Lali

Disebabkan terseliuh tidak perlu sampai kepada pembedahan, maka ada vitamin yang kita boleh ambil. 3 jenis vitamin ni boleh diambil dengan extra dos jika nak cepat sembuh.

1.       B Complex

B complex diambil supaya saraf di kaki yang membengkak cepat kecut dan pulih. Kenapa B Complex? Sebab B Complex sangat penting untuk pulihkan semula sistem saraf yang bermasalah.

 

2.      Ostematrix

Ostematrix penting untuk kuatkan semula tulang kaki yang mengalami trauma terseliuh. Ostematrix membanu menguatkan tulang supaya tulang lebih kuat dan dapat berjalan secara normal semula. Ini adalah kerana, Ostematrix adalah sumber kalsium dan magnesium di dalamnya membantu memudahkan penyerapan kalsium ke tahap maksimum.

 

3.      Omega Guard

 Kaki terseliuh menyebabkan kaki mengeluarkan asid yang memberikan rasa sakit di kaki. Tujuan rasa sakit ini supaya kita sakit dan menghadkan penggunaan kaki tersebut.

Omega Guard mambantu melegakan keradangan dengan bekerja lebih kuat untuk cepat-cepat pulihkan sendi yang terlibat dengan kaki terseliuh tadi.

 

Bagi yang pernah mencuba vitamin ini, biasanya hari ketiga dah boleh berjalan dengan lebih baik, insyaAllah. Jika berminat untuk mencuba vitamin Shaklee untuk masalah kaki terseliuh, boleh hubungi akak Nuna melalui salah satu daripada link di bawah.


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ec2f62e241edfe09f6f625ead7943772
CALL 019-5703129
 

No comments:

Post a Comment