Sunday, July 22, 2018

Pelapik Disk Rosak atau Prolapsed Intervertebral Disc (PID)


Pelapik Disk Rosak atau bahasa saintifiknya Prolapsed Intervertebral Disc (PID)

Pernah dengar? Agak tak familiar kan? Tapi bila sebut slipped Disc? Dan-dan tau. PID atau nama penuhnya Prolapsed Intervertebral Disc atau dengan bahasa yang mudah bermaksud pelapik disc telah mengalami kerosakan yang menyebabkan isi kandungan disc iaitu nucleus pulposus terkeluar. Ia boleh menyebabkan tekanan kepada struktur saraf yang terdapat pada struktur rongga tulang belakang. Gejala ini la yang disebut sebagai slipped disc.

Apakah faktor PID?

PID kebiasaaanya berlaku kepada:

1.      Pesakit yang muda dan menjalani ativiti fizikal yang berat. Mereka yang sentiasa melibatkan diri dalam sebarang aktviti mengangkat objek yang berat boleh terdedah kepada risiko untuk mendapat PID.

 

2.    Di negara kita, kebanyakan pesakit terdiri daripada golongan yang melakukan kerja-kerja buruh.

 

3.    Mereka yang sedang belajar di institusi pengajian yang sentiasa berpindah randah setiap kali bertukar semester.

 

4.    Golongan yang menjalani kehidupan sedentary (kerap duduk tanpa aktiviti fizikal) yang cuma kadang-kadang sahaja beriadah.

 

5.    Sesiapa sahaja yang sering mengangkat beban berat dengan postur badan yang tidak betul seperti membongkokkan badan. Ini menyebabkan struktur tulang belakang mengalami tekanan yang tinggi dan ketika inilah pelapik disc akan terkoyak kerana tekanan pada tulang belakang melebihi keupayaan pelapik disc.

 

Apakah tanda-tanda PID?

Kebiasaannya ia berlaku kepada mereka yang belum pernah mengalami sakit belakang. Sakit belakang berlaku secara tiba-tiba selepas pesakit mengangkat sebarang objek yang berat. Sakit ini adalah teruk dan menghalang pesakit daripada membuat sebarang pergerakan apatah lagi melakukan aktiviti harian.

Selepas berehat beberapa hari, kesakitan akan berkurangan. Dan secara perlahan-lahan, pesakit akan dapat melakukan semua aktiviti fizikal seperti biasa. Kesakitan itu juga mungkin hilang terus buat sesuatu jangka masa yang lama. Tetapi, apabila pesakit mengulangi aktiviti mengangkat berat, kesakitan yang sama akan berulang.

Pada peringkat yang lebih teruk, pesakit akan berasa sakit pada bahagian belakang peha dan betis. Peringkat yang paling ditakuti ialah apabila kesakitan diiringi dengan kelemahan pada otot-otot yang menyebabkan kesukaran untuk berjalan seperti rasa kebas pada kaki, mengalami kesukaran untuk mengawal pembuangan air kecil dan besar.

Cara untuk mengatasi PID

 
Untuk slipped disc, suka untuk akak Nuna cadangkan Vivix sebagai ikhtiar. Vivix ialah sirap pekat berwarna merah yang dihasilkan daripada tumbuhan semulajadi iaitu anggur muscadine, purple carrot, elderberry dan polyganum cuspidatum. 4 bahan aktif ini kaya dengan polifenol, mempunyai khasiat antioksidan yang tinggi dan sel anti-penuaan semulajadi.

Vivix membantu menjaga keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko slipped disc. Ia sangat penting dalam membantu menyokong kesihatan sendi dan juga menyokong kesihatan tubuh dengan memberi keperluan secara menyeluruh.

Testimoni 1

 


Jika berminat untuk mencuba Vivix bagi menjaga tulang belakang, boleh hubungi akak Nuna melalui salah sau link di bawah.


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=3fdc35e4182c8401034d9710c5e5f8c1
 

CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment