Thursday, July 5, 2018

Cara Cepat Hilangkan Gatal Chicken Pox

Chicken pox dengan campak, sama ke lain? Orang kata, campak is campak. Chicken pox tu pelentung. Benda yang berlainan. Tapi kalau bagi akak Nuna, samaaaa ja campak ka, chicken pox ka. Naik biji-biji merah, gatal dan miang seluruh badan. Ha, chicken pox lah tu. Almaklum lah, tak ada pengalaman.

Nak bercerita sangat pasal chicken pox ni sebab minggu lepas seminggu akak Nuna dapat cuti kuarantin sebab anak sulung kena chicken pox. Lepas tu, semalam masa kat sekolah, cikgu taska anak kedua pulak call suruh ambik anak sebab dah ada tanda chicken pox.

Detik mula chicken pox ni, bila naik bintik bulat, merah dan macam berisi air. Mula mungkin nampak sebiji, dua biji, tiga biji. Lepas tu dalam masa sehari semalam ja, teru esoknya naik penuh badan. Anak sulung, bermula dengan bintik berisi air kat tengah tengkuk belakang dia. Yang adik dia mula dekat tengah dada.

Masa dah naik penuh badan tu, dia akan mula rasa merenyam, gatal-gatal, tak selesa, mula nak menangis. Semua ada lah. Ketabahan yang tinggi dalam diri mak-mak sangat diperlukan. Chicken pox si abang, ambik masa 8 - 10 hari untuk kering. Yang adik, ni baru hari kedua.
Anak kedua. Masih mampu tersenyum. Tak gatal pn lepas sapu Herbal Blend.

Anak sulung masa dah hampir kering

Tips Mudah Bila Anak Kena Chicken Pox

1.       Air kelapa

Bila dah suspek anak kena chicken pox, cepat-cepat lah cari air kelapa. Lebih elok cari air kelapa pandan, tanpa ais, dan tanpa gula. Bagi anak minum supaya keluar semua blister dia. Lebih bagus kalau blister tu keluar semua dengan cepat, supaya lagi cepat keringnya. Usah ditahan-tahan pengeluarannya. Bak kata orang tua-tua, dah keluar habis, barulah chicken pox itu tak berulang lagi.

Ada kawan akak Nuna cerita, blister chicken pox anak dia tak keluar habis. Kesannya, badan anak dia naik macam kayap sebesar lengan kanak-kanak di perut dan dua tahun anaknya menderita eczema. Ngeri rupanya chicken pox ni.

Kenapa air kelapa? Sebab air kelapa ni penuh dengan mineral, vitamin, anti-kulat, anti-virus dan anti-bakteria. Air kelapa memang terkenal sebagai penawar bagi segala macam penyakit. Tapi pastikan yang ori!

2.      Daun semambu

Daun yang famous apabila demam campak ialah daun semambu. Daun ini dikatakan berupaya menghilangkan gatal-gatal akibat blister tu terutama masa tengah banyak dan waktu hamper kering. Kegatalan dan kemerenyamannya tu usahla dibayangkan. Sebab sangat gatal kot.

Zaman moden sekarang, daun semambu ni dah dibuat sabun. Jadi lebih mudah penggunaannya di samping tidak mengotorkan bilik rumah dan bilik air.
 
Kelapa dan Sabun Daun Semambu

3.Herbal blend (Herbal Blend Multipurpose Cream)

Ini yang paling akak Nuna suka sebab kesan segera di rasai. Stok memang sentiasa ada kat rumah, jadi memang terus lumurkan keseluruh badan anak setiap masa. Nak sapu calamine lotion, boleh. Tapi disebabkan anak ni suka pegang badan, pastu tangan pegang makanan,  masuk mulut, maka lebih eloklah kita sapu Herbal Blend yang dijamin selamat. Kalau nak tau, krim ni adalah kegemaran ibu-ibu bijak untuk ruam-ruam baby.

Rasanya yang sejuk-sejuk berangin tu pasti menenagkan anak-anak. Bau pun sedap. Menthol fresh gitu. Hilang gatal-gatal anak disamping sedap dicium baunya. Tak la berkepam ja rumah dengan bau ubat kan.

Yang bestnya, bila diteliti kandungan bahan dalam Herbal Blend ni, semua daun-daun semulajadi yang sesuai untuk chicken pox ni. Antaranya :


Daun Sage – Sage dikatakan berkesan dalam merawat gonorea, campak, cacar air, dan kudis. Sage digunakan secara meluas di seluruh dunia dan kebanyakan bahagian tumbuhan mempunyai ciri-ciri perubatan.

Yarrow  - Yarrow merupakan salah satu herba yang boleh mengeluarkan peluh yang baik bagi menangani masalah demam. Memandangkan chicken pox jugak berasal dari demam, jadi eloklah disapukan Herbal Blend ini. Dalam masa yang sama, Yarrow juga bertindak sebagai anti-radang dan antispasmodic yang boleh membantu menghilangkan gatal-gatal dan mengecutkan blister dengan lebih cepat.

4.      Nutriferon

Selain sapu dengan Herbal Blend, akak Nuna juga bagi anak-anak makan Nutriferon setiap hari. Ini adalh ikhtiar akak Nuna untuk menguatkan imun badan anak-anak. Nutriferon ni cukup kalau diambil sekali seminggu pada keadaan biasa, tetapi kalau musim demam atau tak sihat macam ni, memang akak Nuna akan bagi setiap hari.

Alhamdulillah, kedua-dua anak akak Nuna kurang mengalami gatal-gatal, tidur malam tidak terganggu dan masih boleh bermain sesama mereka dengan gembira. Sahabat baik mereka, tentulah Herbal Blend dan Nutriferon, selain ibu mereka ni. Hehe.

Jadi, jika ada anak-anak yang mengalami chicken pox atau campak ni, jom kita sapu dengan Herbal Blend. Kalau nak tau lebih lanjut tentang Herbal Blend, boleh klik link di bawah untuk whatsapp akak Nuna.


019-5703129

No comments:

Post a Comment