Saturday, July 7, 2018

Cara Mudah Bersihkan Udang, Hanya Menggunakan Lidi Satay


Udang ni kalau diikutkan antara pilihan lauk paling laku kat rumah akak Nuna. 2 orang anak akak Nuna tu memang suka udang. Tersangat sukanya depa, sampai kalau beli setengah kilo tu, boleh 2 kali masak ja unuk mereka berdua.
 
Udang ni, goreng kunyit campur ubi kentang ja pun dah sedap tahap makan bertambah-tambah kalau kena dengan kicap manis. Lagi la kalau masak yang lain. Gulai udang ke, masak lemak udang ke, rendang udang ke. Aduhaiii.. Tapi yang menjadi masalah untuk buang ‘tulang belakang’ udang tu.
 
Udang kecil-kecil tak nampak sangat hitam-hitam atas belakang dia tu. Tapi kalau udang besar, memang jelas dan nyata. Pernah tau akak Nuna makan udang yang tak dibuang tulang belakang dia tu. Adehhh, terbantut selera. Akak Nuna panggil tulang belakang lah ye, walaupun yang sebenarnya tu adalah tahi dia. Udang manaada tulang. Hehe.
 
Kenapa kita kena bersihkan tulang belakang udang ni? Di mana terletaknya tulang belakang udang? Line hitam atas belakang udang tu lah yang akak Nuna maksudkan tulang belakang udang. Kita kena bersihkan sebab dalam saluran hitam tu mengandungi pasir-pasir air laut yang masin dan kotoran lain. Kalau kita tengok rancangan masakan, chef-chef tu pn akan buang line hitam tu.
 
Tapi kita taknak buang kulit udang kan, untuk mengekalkan kesegarannya. Buang kaki dan kepala tak apa. Ada orang belah belakang udang tu. Tersilap belah, pisau makan jari. Adoi. Ada juga yang guna gadjet daripada brand Tupperware (promote free). Tapi katanya makan masa jugak.
 
Jadi kat sini akak Nuna nak share step mudah untuk bersihkan tulang belakang udang, hanya menggunakan lidi sate. Akak Nuna dah guna cara ni lama dah, dan untuk setengah kilo udang bersaiz sederhana, tak sampai 10 minit settle kesemuanya.
 
Jom, step by step.
 
1.      Bersihkan udang sekali lalu dengan air bersih. Kemudian, potong kepala sikit dan ekor udang.
 
2.     Cucuk lidi tu kat bahagian belakang udang, paling hampir dengan ekornya. Tapi jangan hujung sangat. Pilih ruas kedua dari belakang. Kalau depan sangat, nanti line hitam tu akan mudah putus.
 
 
3.     Kemudian, tarik lidi tu ke atas perlahan-lahan. Waktu ni, isi udang akan ‘pecah’ la sikit. Tarik sampai keluar semua line hitam tu. Memang dia akan keluar satu line panjang macam tu sekaligus. Tarik perlahan-lahan. Kalau kuat, dia akan putus di tengah jalan.
 
 
4.      Ulang kepada semua udang.
5.      Ni hasilnya untuk setengah kilo udang
 
 
Geli kan kalau tak buang. So, dah dapat tips mudah ni, apply ya. Untuk kesejahteraan keluarga. Selamat bersihkan udang!
 
-----------------------------------------------------------------------
 
Nak beli Shaklee dengan menggunakan
Debit Card/ Credit Card?
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=cd830762319e54d2c70f4b4b5c47ffee
 
Akak Nuna
No Hp : 019-5703129
Facebook : Nurul Farhana Kasim
 
 

No comments:

Post a Comment