Saturday, September 1, 2018

Osteoporosis boleh dicegah jika..

Osteoporosis

 
 
Sambungan daripada entry lepas, hari ni nak sambung faktor-faktor berlakunya Osteoporosis selain risiko yang tidak boleh ditukar pada entry Jantina juga Merupakan Faktor Berlakunya Osteoporosis.
 
 

Tahap hormon

 
Osteoporosis adalah lebih biasa pada orang yang mempunyai terlalu banyak atau terlalu sedikit hormon tertentu dalam tubuh mereka. Contohnya termasuk:


1. Hormon seks.

 
Kadar hormon seks yang menurun cenderung melemahkan tulang. Pengurangan paras estrogen pada wanita ketika menghampiri menopaus adalah salah satu faktor risiko terkuat menyebabkan osteoporosis. Lelaki mengalami penurunan secara beransur-ansur dalam tahap testosteron semasa mereka berumur. Rawatan untuk kanser prostat yang mengurangkan tahap testosteron pada lelaki dan rawatan untuk kanser payudara yang mengurangkan kadar estrogen pada wanita mungkin mempercepatkan kehilangan ketumpatan tulang.
 
 

2. Masalah tiroid.

 
Terlalu banyak hormon tiroid boleh menyebabkan kehilangan tulang. Ini boleh berlaku jika tiroid anda terlalu aktif atau jika anda mengambil terlalu banyak ubat hormon tiroid untuk merawat tiroid yang tidak aktif.
 
 

3. Kelenjar lain.

 
Osteoporosis juga dikaitkan dengan parathyroid dan kelenjar adrenal yang terlalu aktif.
 


Faktor pemakanan

 
 
Osteoporosis lebih cenderung berlaku pada orang yang mempunyai:
 

1. Pengambilan kalsium yang rendah.

 
Kekurangan kalsium sepanjang hayat memainkan peranan dalam perkembangan osteoporosis. Pengambilan kalsium yang rendah menyumbang kepadatan tulang yang berkurangan, kehilangan tulang awal dan peningkatan risiko patah tulang.
 

2. Gangguan makan.

 
Sangat mengehadkan pengambilan makanan dan kekurangan berat badan melemahkan tulang di kalangan lelaki dan wanita
 
 

3. Pembedahan gastrousus.

 
Pembedahan untuk mengurangkan saiz perut anda atau untuk mengeluarkan sebahagian daripada usus mengehadkan jumlah kawasan permukaan yang tersedia untuk menyerap nutrien, termasuk kalsium.
 

 

Steroid dan ubat-ubatan lain

 
Penggunaan jangka panjang ubat kortikosteroid oral atau disuntik, seperti prednison dan kortison, mengganggu proses pembentukan tulang. Osteoporosis juga telah dikaitkan dengan ubat yang digunakan untuk mencegah :

• Kejang
• refluks gastrik
• Kanser
• Penolakan pemindahan
 


Keadaan perubatan

 
Risiko osteoporosis adalah lebih tinggi pada orang yang mempunyai masalah perubatan tertentu, termasuk :
 
• Penyakit celiac
• Penyakit usus radang
• Buah pinggang atau penyakit hati
• Kanser
• Lupus
• Multiple myeloma
• Artritis rheumatoid

 

Pilihan gaya hidup

 
Sesetengah tabiat buruk boleh meningkatkan risiko osteoporosis anda. Contohnya termasuk:
 

1. Gaya hidup yang tidak aktif.

 
Orang yang menghabiskan banyak masa duduk mempunyai risiko osteoporosis yang lebih tinggi daripada mereka yang lebih aktif. Apa-apa senaman dan aktiviti yang melibatkan berat badan dan keseimbangan serta postur yang baik bermanfaat untuk tulang anda. Berjalan, berlari, melompat, menari dan angkat berat sangat membantu.
 

2. Penggunaan alkohol yang berlebihan.

 
Penggunaan lebih daripada dua minuman beralkohol setiap hari meningkatkan risiko osteoporosis.
 

3. Penggunaan tembakau.

 
Peranan sebenar tembakau dalam osteoporosis tidak difahami dengan jelas, tetapi telah menunjukkan bahawa penggunaan tembakau menyumbang kepada tulang yang lemah.
 
 


Pencegahan

 
1. Pemakanan yang baik dan senaman yang kerap adalah penting untuk memastikan tulang anda sihat sepanjang hayat.
 
2. Kalsium
 
Lelaki dan wanita berumur antara 18 hingga 50 tahun memerlukan 1,000 miligram kalsium sehari. Jumlah harian ini meningkat kepada 1,200 miligram apabila wanita berusia 50 tahun dan lelaki 70 tahun. Sumber kalsium yang baik termasuk :
 
• Produk tenusu rendah lemak
• Sayuran berdaun hijau gelap
• Ikan salmon atau sardin yang dilaburkan dengan tulang
• Produk soya, seperti tauhu
• Bijirin kalsium dan jus oren
 

Sekiranya anda merasa sukar untuk mendapatkan kalsium yang mencukupi dari diet anda, pengambilan suplemen kalsium yang selamat dan berkesan sangat membantu. Antara suplemen kalsium yang terbaik ialah Ostematrix Shaklee. Kandungan Magnesium, Zinc, Vitamin D, Boron, Mangan di dalamnya membantu penyerapan kalsium pada tahap optimum sesuai dengan keperluan tubuh. Boleh baca maklumat lanjut tentang kalsium Ostematrix di Bagaimana Memilih Kalsium yang Premium.
 
 
Jika berminat untuk mencuba Ostematrix Shaklee, boleh hubungi akak Nuna di salah satu link di bawah:

 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b468fa33c4d1d4f5660c0c77be421333
 


CALL 019-5703129
 

No comments:

Post a Comment