Tuesday, September 25, 2018

Rawat tulang rusuk yang patah dengan Ostematrix

Tulang Rusuk Patah

 
Perghhh, tengok gambar ni sangat lah mengiurkan. Terus terasa lapar. Hahaha.. Ok, ok, berbalik kepada tajuk asal. Rusuk patah atau patah tulang biasanya disebabkan oleh tekanan langsung pada dada atau badan atas, seperti dalam kemalangan kereta, jatuh dari tempat yang cukup tinggi, atau dipukul dalam perlawanan sukan.


Walau bagaimanapun, sesetengah penyakit seperti osteoporosis dan kanser tulang boleh membuat tulang rusuk (dan tulang lain) rapuh sehingga mudah pecah walaupun hanya kerana batuk atau melakukan kerja harian di rumah.


Walaupun rusuk patah boleh sembuh dengan sendirinya dalam masa 1-2 bulan, mengetahui cara merawat kecederaan ini di rumah dapat mengurangkan rasa sakit yang anda rasakan. Dalam kes-kes tertentu, rusuk patah boleh menembusi paru-paru atau organ-organ dalaman yang lain, dengan itu memerlukan bantuan perubatan segera.
 
 

Cara merawat tulang rusuk patah

 
1. Jangan membalut tulang rusuk.
 
Pada masa lalu, doktor akan membalut tulang rusuk untuk mengurangkan pergerakan mereka. Walau bagaimanapun, amalan ini telah banyak ditinggalkan kerana risiko menyebabkan jangkitan dan radang paru-paru. Jadi, jangan balut tulang rusuk anda.


2. Letakkan ais pada tulang rusuk patah.
 
Semasa 2 hari pertama, pasangkan beg ais, pek gel beku, atau beg kacang beku dari beku ke permukaan tulang rusuk yang cedera selama 20 minit setiap jam apabila anda bangun, kemudian mengurangkan masa untuk 10-20 minit 3 kali sehari mengikut keperluan anda untuk melegakan kesakitan dan bengkak.
 
Ais akan menghalang pembuluh darah, jadi ia dapat mengurangkan keradangan, dan dapat melegakan kesakitan di sekitar bahagian yang terjejas. Terapi sejuk seperti ini sesuai untuk semua jenis kecederaan fraktur, serta kecederaan otot dan tulang secara umum.
 
• Balutkan kain nipis di sekeliling beg ais sebelum melekatkannya ke kawasan yang cedera untuk mengurangkan risiko radang dingin atau kecederaan akibat suhu sejuk.

• selain mengalami kesakitan apabila bernafas, di sekitar tapak patah boleh merasakan kesakitan dan membengkak, dan kelihatan lebam, yang menunjukkan kerosakan pada saluran darah dalaman
 
 
3. Elakkan bergerak bahagian atas badan anda.
 
Sesetengah pergerakan senaman kecil mungkin berguna untuk memulihkan kecederaan otot dan tulang, kerana pergerakan diperlukan untuk merangsang aliran darah dan pemulihan. Namun, untuk beberapa minggu pertama, elakkan latihan kardio yang dapat meningkatkan kadar denyutan jantung dan pernafasan anda, kerana ia boleh mengganggu dan membuat sangkar tulang rusuk anda menjadi lebih buruk.
 
Berjalan, memandu kereta, bekerja dengan komputer tidak menyebabkan masalah. Tetapi, elakkan kebanyakan kerja rumah berat, berjoging, mengangkat berat, dan bermain sukan sehingga anda dapat menarik nafas panjang tanpa atau hanya merasa sedikit sakit.
 
• Ambil seminggu atau dua minggu cuti jika perlu, terutamanya jika kerja anda memerlukan anda mempunyai aktiviti fizikal atau bergerak banyak.

• Minta bantuan daripada kawan atau keluarga untuk menjaga rumah dan halaman sementara anda pulih.
 
•Anda terkadang mungkin harus bersin atau batuk setelah mengalami patah tulang rusuk, jadi siapkanlah bantal lembut di atas dada Anda untuk meredam tekanannya dan mengurangi rasa nyeri
 
 
4. Tukar posisi tidur anda.
 
Rusuk patah sangat tidak selesa terutama semasa tidur, terutamanya jika anda tidur di bawah, ke tepi, atau sering berguling. Kedudukan terbaik untuk tidur semasa patah tulang rusuk adalah terlentang kerana tekanan yang dihasilkan pada bahagian terkecil dada.


Malah, jika pesakit mengalami patah tulang rusuk, mungkin lebih mudah tidur bersandar di atas kerusi selama beberapa malam selepas mengalami kecederaan sehingga sakit dan keradangan berkurangan sedikit.
 
 
Anda juga boleh meletakkan kusyen sokongan di belakang punggung dan kepala anda.
 
• Sekiranya anda lebih selesa tidur dalam kedudukan yang lebih tegak selama beberapa malam atau lebih, jangan abaikan bahagian belakang anda. Letakkan beberapa bantal di bawah lutut anda untuk mengurangkan tekanan pada tulang belakang semasa mengurangkan kesakitan.
 
• Untuk menghalang tubuh anda daripada bergolek sepanjang malam, letakkan bolster pada kedua-dua belah badan untuk melindunginya
 

5. Makan makanan sihat dan ambil suplemen.
 
 
Tulang patah memerlukan banyak nutrien yang penting untuk mempercepat pemulihan. Jadi makan diet yang kaya dengan mineral dan vitamin adalah langkah yang tepat. Cuba makan hasil segar, bijirin penuh, daging rendah lemak, produk tenusu, dan banyak air masak.


Menambah makanan tambahan untuk diet anda juga boleh membantu mempercepat pemulihan tulang rusuk patah, jadi pertimbangkan untuk menambah kalsium, magnesium, fosforus, vitamin D, dan vitamin K.
 
 
• Makanan yang kaya dengan mineral termasuk keju, yogurt, tauhu, kacang dan bijian, brokoli, sardin dan salmon.
 
• Sebaliknya, elakkan memakan makanan yang menghalang pemulihan tulang, seperti alkohol, minuman ringan, makanan segera, dan gula halus. Merokok juga boleh memperlahankan tempoh pemulihan tulang patah dan kecederaan otot dan tulang yang lain.

 
Paling mudah, amalkan pengambilan vitamin Ostematrix setiap malam sebelum tidur. Ini adalah kerana, Ostematrix Shaklee lengkap dengan Vitamin D, Vitamin K, Magnesium, zinc, boron, dan semua mineral yang diperlukan untuk proses pemulihan tulang patah.
 
 
 
 
Patah-patah memang elok.
Bapa mertua patah bahu bulan lepas.
Pi xray tadi, Alhamdulillah.
Dah ok sikit. Doktor pun terkejut sebab baik cepat.
Kalau ikut umur dia, lambat nak boleh baik balik sebab dah berumur.
 
 
 
Jika berminat untuk mendapatkan Ostematrix yang berharga hanya RM61.25 untuk 120 biji, boleh klik salah satu link d bawah :
 
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b468fa33c4d1d4f5660c0c77be421333

CALL 019-5703129
 

No comments:

Post a Comment