Thursday, September 13, 2018

10 Penyakit tulang yang perlu anda ketahui

Tulang

 
Tubuh kita terdiri daripada 206 tulang. Jom kita semak, 10 penyakit tulang yang perlu kita elakkan.
 

1. Osteoporosis


Osteoporosis adalah penyakit yang dicirikan oleh kehilangan jisim tulang yang tidak normal dan merosakkan struktur tulang pada orang dewasa yang lebih tua. Ini boleh membuat tulang anda lemah dan lebih cenderung untuk pecah. Osteoporosis adalah penyakit asimtomatik. Anda mungkin tidak tahu anda mempunyai sehingga tulang anda pecah. Osteoporosis boleh dicegah dengan pemakanan dan senaman yang betul bersama dengan ujian ketumpatan mineral tulang.
 
 

2. Penyakit paget


Penyakit paget adalah gangguan tulang yang menyebabkan kerosakan pada tisu tulang pada bahagian tulang tertentu. Biasanya tulang kelihatan lebih tebal dan lebih besar. Satu jenis sel yang dipanggil osteoklas bertanggungjawab untuk merosakkan. Osteoklas yang terlalu aktif menyebabkan pembentukan tulang berfungsi dengan cepat untuk menggantikan tulang yang hilang. Walau bagaimanapun, tisu tulang baru yang tidak teratur menjadikan tulang rapuh dan mudah pecah. Ini biasanya melibatkan tulang belakang, pelvis, kaki, atau tengkorak, walaupun mana-mana tulang boleh terjejas.
 
 

3. Osteogenesis imperfect


 
Penyakit ini adalah gangguan genetik yang membuat tulang mudah pecah. Kadang-kadang tulang pecah kerana alasan yang tidak diketahui. Osteogenesis imperfecta boleh berkisar dari ringan hingga teruk, dan gejala berbeza dari orang ke orang. Seseorang hanya boleh mengalami beberapa atau ratusan tulang patah dalam hidupnya. Tiada ubat untuk ketidaksempurnaan osteogenesis, tetapi anda boleh mengawal gejalanya.
 
 

4. Kanser tulang

 
Tidak kira namanya, kanser tulang umumnya tidak bermula dari tulang. Menurut Institut Kanser Kebangsaan, kebanyakan kes kanser tulang disebabkan oleh sel-sel kanser yang merebak dari organ-organ kanser lain. Terdapat beberapa jenis kanser tulang seperti osteosarcoma, chondrosarcoma, dan sarcoma Ewing. Untuk mengurangkan risiko kanser tulang, anda mesti mengekalkan diet dan gaya hidup yang sihat. Latihan tetap juga akan membantu.
 
 

5. Riket


 
Ketika anak-anak tidak mendapatkan cukup vitamin D, mereka mungkin terkena riket, penyakit yang menyebabkan tulang lemah pada anak-anak. Vitamin D diperlukan untuk membantu menyerap kalsium dan fosforus. Tanpa vitamin dan mineral, tulang tidak boleh tumbuh dengan baik dan menjadi lemah. Kanak-kanak dengan riket mungkin juga mengalami sakit otot, pertumbuhan yang merosot, dan kecacatan tulang dan gigi.

 

6. Osteomalacia


 
Osteomalacia adalah serupa dengan riket kerana ia disebabkan oleh kekurangan vitamin D dalam badan, tetapi mempengaruhi kebanyakan orang dewasa. Kekurangan vitamin D mengganggu tulang dalam menyerap kalsium dan fosfor, yang menyebabkan tulang tidak berkembang dengan betul dan menjadi lemah.
 
 

7. Acromegali


 
Acromegali dicirikan oleh pertumbuhan tulang yang berlebihan yang disebabkan oleh kadar hormon pertumbuhan yang berlebihan dalam badan. Ini boleh menyebabkan risiko kesihatan yang serius termasuk diabetes jenis 2, tekanan darah tinggi, peningkatan risiko penyakit kardiovaskular, arthritis dan polip usus, yang boleh menjadi kanser kolon. Adalah sukar untuk mendiagnosis acromegali pada peringkat awal. Mujurlah, penyakit ini boleh dirawat dalam banyak kes
 


8. Penyakit Legg-Calve_Perthes


Lazimnya dikenali sebagai penyakit Perthes, penyakit Legg-Calve-Perthes berlaku apabila tulang di pinggul tidak mendapat darah yang cukup, menyebabkan bercelaru dan rasa sakit yang datang dan pergi. Akhirnya, ia menyebabkan tulang mati. Penyakit ini biasanya berlaku pada kanak-kanak lelaki berumur 4 hingga 10 tahun.
 
 

9. Displasia fibrous


 
Seperti penyakit Paget, displasia fibrosis menyebabkan pertumbuhan yang berlebihan atau bengkak tulang. Walau bagaimanapun, penyebab penyakit ini disebabkan oleh sel-sel tulang yang tidak normal. Fibrous displasia sering merupakan sebahagian dari keadaan yang dikenali sebagai sindrom McCune-Albright yang meliputi gejala seperti tompok pada pigmentasi kulit, akil baligh awal, hormon tiroid yang berlebihan, gigantisme atau akromegali, dan keadaan langka lain.
 


10. Osteomielitis


Osteomielitis adalah jangkitan tulang, yang boleh berlaku secara tiba-tiba dan akut atau kronik. Rawatan mungkin termasuk antibiotik dan dalam beberapa kes pembedahan untuk membuang tisu tulang yang dijangkiti.
 

Sayangi tulang anda!


Osteometrix Shaklee, sebotol RM61 dengan kandungan 120 biji berupaya membantu membekalkan kalsium, magnesium, vitamin D, boron, copper dan segala mineral keperluan tulang. Amalkan pengambilan Ostematrix setiap hari, dan rasakan kesihatan tulang sepenuhnya. Klik untuk order Ostematrix sekarang!
 
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b468fa33c4d1d4f5660c0c77be421333

CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment