Monday, September 3, 2018

Berapa jumlah kalsium dan Vitamin D yang diperlukan oleh tubuh dalam sehari?

 

Kalsium

 
Jumlah kalsium yang mencukupi diperlukan untuk kekuatan tulang. Tubuh menggunakan kalsium untuk jantung, darah, otot dan saraf. Tanpa jumlah pengambilan kalsium yang sepatutnya, tubuh akan melepaskan kalsium dari tulang di mana ia disimpan, menyebabkan tulang semakin lemah. Tubuh manusia tidak dapat menghasilkan kalsium sendiri, maka pengambilan kalsium yang mencukupi adalah sangat penting.
 

Pengambilan kalsium

 
Jumlah kalsium yang disyorkan untuk orang dewasa adalah seperti berikut:
 
 
1. Untuk wanita berusia 25-50 tahun dan wanita selepas menopaus, dicadangkan pengambilan 1,000-1,200 miligram kalsium sehari.
 
2. 1,500 miligram kalsium sehari disyorkan untuk wanita hamil atau menyusui.

3. Bagi lelaki berusia 25-65 tahun, sebanyak 1,000 miligram kalsium dicadangkan untuk sehari.

4. Bagi semua orang (wanita dan lelaki) lebih dari umur 65 tahun, sebanyak 1,500 miligram kalsium diperlukan dalam sehari
 
 

Vitamin D

 
Vitamin D adalah vitamin larut lemak yang secara semulajadi hadir dalam makanan yang sangat sedikit, ditambah kepada yang lain, dan boleh didapati sebagai makanan tambahan. Ia juga dihasilkan secara endogen apabila sinar ultraviolet dari cahaya matahari menyerang kulit dan mencetuskan sintesis vitamin D. Vitamin D yang diperolehi daripada pendedahan cahaya matahari, makanan, dan suplemen secara in vitro dan mesti menjalani dua hidroksilasi dalam badan untuk pengaktifan.
 
 
Vitamin D menggalakkan penyerapan kalsium dalam usus dan mengekalkan kepekatan kalsium dan fosfat serum yang mencukupi untuk membolehkan mineralisasi tulang normal dan untuk mengelakkan hypocalcemic tetany. Ia juga diperlukan untuk pertumbuhan tulang dan pembentukan semula tulang oleh osteoblas dan osteoklas. Tanpa vitamin D yang mencukupi, tulang boleh menjadi nipis, rapuh, atau tercacat. Kecukupan vitamin D menghalang riket pada kanak-kanak dan osteomalacia pada orang dewasa.
 
Pengambilan Vitamin D bersama dengan kalsium, membantu melindungi orang dewasa yang lebih tua daripada Osteoporosis. 
  

Pengambilan Vitamin D

 
Jumlah vitamin D yang disyorkan untuk orang dewasa adalah seperti berikut:
 
1. Bagi orang yang lebih daripada 50 (dan wanita menopause): 400-800 i.u. vitamin D setiap hari.

2.  Bagi orang lebih daripada 65 atau 70, sekurang-kurangnya 600 i.u. biasanya disyorkan.

3. Bagi orang berusia 25-50 tahun (dan wanita premenopausal) sebanyak 400 i.u. vitamin D setiap hari


 

Ostematrix Shaklee


Sebiji Ostematrix Shaklee mengandungi 250 mg kalsium dan 100 i.u Vitamin D.

Maka, penambilan 4 biji Ostematrix sehari seperti saranan yang terdapat pada belakang botol Ostematrix adalah bertepatan dengan keperluan kalsium dan Vitamin D harian yang diperlukan oleh tubuhbadan kita.

Pemilihan Ostematrix sebagai salah satu sumber kalsium adalah yang paling tepat dan pilihan yang sangat bijak. Tambahan pula, harganya yang sangat berpatutan. Sebotol mengandungi 120 biji dengan harga hanyalah RM62 sebotol. Sangat-sangat berpatutan dan berbaloi.

Jika anda ingin mendapatkan pil kalsium terhebat ini, yang mana sebiji Ostematrix bersamaan dengan segelas susu dan 80 biji badam, boleh hubungi akak Nuna di salah satu link di bawah :
 

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b468fa33c4d1d4f5660c0c77be421333


CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment