Wednesday, September 19, 2018

Adakah kalsium benar-benar diperlukan oleh badan kita?

Kalsium



Kalsium dan vitamin D adalah penting untuk membina tulang yang kuat dan padat ketika kita masih muda dan untuk menjadikan mereka kuat dan sihat ketika kita berumur nanti. Akak Nuna akan share maklumat untuk membantu kita semua belajar tentang kalsium dan vitamin D iaitu dua nutrisi yang paling penting untuk kesihatan tulang.
 


Apa itu kalsium?

Kalsium ialah mineral yang diperlukan dalam kehidupan. Selain membina tulang dan memastikan ianya sentiasa  sihat, kalsium membolehkan darah kita dibekukan, otot kita untuk berkontrak, dan hati kita untuk berfungsi . Lebh kurang 99% kalsium dalam badan kita adalah tulang dan gigi.

Setiap hari, kita kehilangan kalsium melalui kulit, kuku, rambut, peluh, air kencing dan najis. Badan kita tidak boleh menghasilkan kalsium sendiri. Itulah sebabnya penting untuk mendapatkan kalsium yang cukup dari makanan yang kita makan. Apabila kita tidak mendapat kalsium yang diperlukan oleh badan kita secukupnya, ia diambil dari tulang kita. Sekali sekala, ok lah. Tetapi jika ia berlaku terlalu kerap, tulang menjadi lemah dan mudah pecah.

 

Berapa banyak kalsium yang badan kita perlukan?


Jumlah kalsium yang kita perlukan setiap hari bergantung kepada umur dan jantina kita.
 
Bayi usia 0-5 bulan                400mg
Bayi usia 6-12 bulan              600mg
Kanak-kanak 1-10 tahun    1300mg
Remaja 11-24 tahun            1000mg
25-50 tahun ke atas            1200mg
 
 
Jumlah kalsium yang kita perlukan dari supplimen bergantung kepada berapa banyak yang kita telah dapat dari makanan. Jika kita yakin pengambilan kalsium kita adalah mencukupi daripada sumber makanan, jadi tak perlu ambik supplimen.
 

Sebiji tablet Ostematrix (pil kalsium Shaklee) bersamaan dengan 80 biji badam. Sehari dicadangkan pengambilan 3 biji Ostematrix untuk keperluan kalsium harian.
 
Bersamaan dengan 240 biji badam!! Cukup dah ke jumlah ‘badam’ yang kita makan hari ni? Ohh, pastinya tidak kan. Jadi, eloklah kita topup dengan supplimen. Cuma pastikan suplimen yang dipilih tu tidak memudaratkan kesihatan. Pemilihan Ostematrix Shaklee pastinya satu pilihan yang bijak kerana semua produk Shaklee menjalani kajian klinikal dan dibuktikan selamat dan berkesan.
 
 
Kalsium lebih mudah diserap jika diambil bersama-sama Vitamin D. Dan berita baiknya, Ostematrix Shaklee didatangkan sekali dengan Vitamin D dan magnesium untuk mengoptimumkan penyerapan. Sangat berbaloi untuk mencuba Ostematrix untuk kesihatan tulang serta keperluan kalsium harian kita.
 
Harganya hanya RM61 dengan isi kandungan sebanyak 120 biji. Jika beli 3 botol, ada less lagi 5%. Klik untuk memesan :
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b468fa33c4d1d4f5660c0c77be421333
 

CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment