Tuesday, January 30, 2018

VITAMIN SINTETIK 'PEMBUNUH'




 
Assalamualaikum. Sebelum kita tengok tentang bahayanya Vitamin Sintetik ini, ada lebih baik kita baca dulu apa perbezaan Vitamin Semulajadi dengan Vitamin Sintetik di SINI
 

BAHAYA VITAMIN SINTETIK




Bayangkan seorang pesakit yang memang sangat perlukan Vitamin C dan mineral lain. Tapi dia ambil vitamin C sintetik. Maka, badan akan gunakan segala sumber dan mineral sedia ada dalam badan untuk ‘bantu’ vitamin sintetik tu tadi, sedangkan vitamin dan mineral dalam badan memang tengah nazak waktu itu. (boleh baca entry INI untuk maklumat lanjut). Sebab tu banyak sistem dalam badan akan shut down sekejap untuk beri laluan kepada vitamin sintetik tu. INI BAHAYA YANG PERTAMA.

Sambung lagi. Cuba bayangkan bila vitamin sintetik itu dah sampai kat lokasi iaitu sel yang memerlukan. Sel guna sekejap sahaja. Bila tak boleh guna, sel pulak gunakan sumber yang ada untuk guna jugak-jgak vitamin sintetik tu. Dah tak boleh sangat, baru lah sel dapati vitamin sintetik tu tak boleh digunakan. Sel akan return balik ke hati. Lagi satu pembaziran kat sini. Tadi pembaziran dekat kofaktor transporter. Sekarang pembaziran dekat kofaktor production pulak. Tu baru 1 vitamin iaitu vitamin larut air. (BAHAYA KEDUA)

Macam mana pulak kalau vitamin Tak Larut Air tapi larut lemak (Vitamin ADEK ni)? Kalau vitamin C yang larut air tadi tak boleh digunakan, boleh la disingkirkan melalui air kencing. Tapi vitamin larut lemak ni? Kalau sel tak mau gunakan dia, vitamin ni akan keluar dari sel dan larut sendiri kat bahagian lemak-lemak dalam badan kita.
Bahagian badan mana yang banyak lemak?
➪Abdomen
➪Organ
So vitamin larut lemak tadi akan berkumpul kat situ dan bina blok toksin. Jadi dapat bayangkan tak, kalau toksin tu banyak kat area organ dan abdomen kita. Ngeri kan? (NI BAHAYA KETIGA)

BAHAYA YANG KEEMPAT pulak ialah bila vitamin Sintetik ni akan bunuh Prebiotik. Dalam usus kita ada prebiotik yang bantu penghadaman dan enyerapan segala zat makanan ke dalam salur darah, seterusnya ke sel yang perlukan semua zat tu. Tapi bila ada vitamin sintetik, ada satu mekanisma vitamin sintetik iaitu secara tak langsung dia akan bunuh prebiotik tu. Maka, usus akan kekurangan prebiotik dan menyebabkan usus sukar nak serap zat makanan.

Jadi, buatlah pilihan bijak dengan mengamalkan Vitamin Semulajadi. Elakkan vitamin Sintetik. Dan saya 200% percaya semua vitamin Shaklee adalah vitamin semulajadi yang selamat untuk tubuh badan kita dalam jangka pendek mahupun jangka panjang.


Semua yang saya ceritakan ni, boleh dirujuk dari U.S Food and Drug Administration “Dietary Supplements : What You Need to Know. Web 11 May 2016.
Journal American College of Nutrition (Landmark Study)
Global Healing Centre
National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES)

Untuk maklumat lanjut, boleh hubungi saya di talian 019-5703129 atau KLIK LINK WHATSAPP ini

 

No comments:

Post a Comment