Monday, October 1, 2018

Sayang tulang? Elakkan daging merah.

Tulang

 
Tulang ni adalah tisu hidup tau. Bukan hanya sekadar struktur dalam badan. Kekuatan atau kelemahan tulang kita bergantung kepada berapa banyak nutrisi yang ia dapat, lengkap ke tidak, cukup ke tidak. Pemakanan yang betul untuk tulang sihat adalah keutamaan dan penentu utama untuk mengelakkan daripada Osteoporosis.


Kita biasa dengar Osteoporosis, tapi kadang-kadang dalam fikiran kita, tu adalah penyakit orang tua-tua. Tau tak apa maksud Osteoporosis? Dalam bahasa mudah, dulu tulang kita ni kuat dan sihat. Tapi sekarang dah jadi rapuh dan mudah patah berpunca daripada aktiviti yang sepatutnya tak memudaratkan pun. Buat benda simple pun, tulang boleh patah.
 
 
Dengan kata lain, ia boleh menukarkan orang yang aktif menjadi seseorang yang ‘lain’. Atau dengan bahasa sedih, kita panggil helpless cripple. Huhu, menyedihkan.
 
 
Tulang-tulang yang patah akibat Osteoporosis ni boleh mengakibatkan kecacatan, kesakitan, tidak boleh bergerak dengan sendiri, merendahkan kualiti hidup seseorang dan juga boleh mengakibatkan kematian! Ada tau, kes yang mati sebab Osteoporosis.
 
 
Osteoporosis ni boleh dielakkan atau dikurangkan jika masalah dikesan awal. Tapi sekali dah kena, memang no turning back. Tiada maaf bagimu. Gittew tau. Merana la.
 
 
Ada banyak punca kenapa terjadinya Osteoporosis ni. Antaranya keturunan, jantina, saiz badan, bangsa, amalan pemakanan dan juga corak hidup.
 

10 Amalan yan patut dilakukan untuk menjaga tulang

 
So di sini akak Nuna nak share 10 amalan baik yang boleh diamalkan untuk menjaga tulang kita sejak muda.
 
1. Kurangkan pengambilan daging merah. Opsss, bukan daging masak merah tau. Daging merah contohnya daging lembu, kambing dan seangkatan dengannya.
 
2. Daging putih bagus makan. Ayam, burung, itik dan saudara-mara dia, TAPIIII lebih elok tanpa kulit.
 
3. Kurangkan refined carbohydrate tapi lebihkan karbohidrat kompleks. Contoh karbohidrat kompleks ialah oat, kentang, roti wholemeal, kekacang, dan barli. Sebab karbohidrat kompleks ni mengandungi vitamin, mineral dan fibre yang tinggi. Makanya, kenyang lebih lama. Wow, boleh kurussss..
 
Masalah dia sekarang ni, karbohidrat kompleks ni, ia selalu ditapis dan dperhalusi melalui refine proses. Ni yang buat roti putih, tepung putih, cereal bergula, mee dan lain-lain tu. Tak bagus, tak bagus. Sebab gula tinggi..
 
4. Beli makanan yang kalau kita tengok label dia, list pewarna dan pengawet tu paling sikit. Utamakan list yang pendek.
 
5. Lebihkan makanan yang membantu pembinaan tulang seperti labu, alfalfa, kacang soya, kekacang, hazelnut, oat, buah-buahan segar seperti epal, mangga, pisang, betik, avocado, sayur daun hijau gelap macam brokoli, pak choy, bayam, cendawan dan lain-lain.
 
6. Minum 8 gelas air sehari.
 
7. Produk tenusu rendah lemak seperti kacang soya, tempe, tofu, miso dan tamari sangat bagus.
 
8. Makanan laut seperti ikan, kerang, sirip ikan yu, sardin, siput, kepah, tiram dan lain-lain lagi.
 
9. Kurangkan pengambilan lemak terutama lemak jahat seperti saturated and trans fatty acid.
 
10. Yang paling penting, dalam diet harian kita mesti ada makanan bernutrien untuk bantu pembinaan tulang. Perlu ada kalsium, Vitamin C, D dan K, dan mineral seperti zink, magnesium, zat besi (copper), mangan (manganese) dan boron
 

The National Institute of Health Consensus Conference on Osteoporosis mencadangkan pengambilan 1000 – 1500mg kalsium sehari.
 
Anda kira tak kalsium harian? Cukup tak? Akak Nuna check label pada botol Ostematrix Shaklee ni, 1 caplet ada 250mg kalsium. No wonder la cadangan pengambilan adalah 4 caplets sehari. (250mg x 4 = 1000mg)
 
 
Ostematrix Shaklee ni juga ada Vitamin D, magnesium, zink, copper, manganese dan boron. Complete dah untuk nutrisi keperluan tulang kita dalam sehari. Sebotol Ostematrix ada 120 biji, cukup untuk bekalan sebulan. Harganya hanya RM61.25 sebotol.

Sayang tulang kan? Jom, Ostematrix!
 

 
Klik link berikut untuk order.:
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=b468fa33c4d1d4f5660c0c77be421333

CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment