Friday, October 19, 2018

4 Punca Sakit Sendi Osteoartritis

Sakit sendi

 
 
Sakit lutut atau juga sering dipanggil sakit sendi boleh di alami oleh semua peringkat umur. Akak Nuna pasti ramai yang di luar sana tercari-cari ubat sakit lutut dan ubat sakit sendi kan? Dan akak Nuna sendiri yakin anda juga mencari-cari untuk ibu bapa anda yang mengadu mengenai tahap kesihatan mereka yang kurang memuaskan.
 
Kalau kita google sendiri pun, bermacam-macam petua yang kita perolehi untuk sakit lutut ni kan. Tak kiralah sama ada berjumpa doktor ambil ubat tahan sakit atau secara tradisional. Pelbagai cara juga telah di cuba tapi masih belum jumpa dengan penawar sakit lutut ni.
 
Kajian menunjukkan nisbah, seorang daripada empat wanita dan seorang daripada lima lelaki yang berumur 50 tahun ke atas yang menghidap sakit lutut berpunca daripada osteoartritis. Walaupun bagaimanapun, diingatkan golongan muda juga di serang masalah sakit lutut osteoartritis ini.
 
Osteoartritis sendi lutut ini tergolong dalam salah satu penyakit yang boleh di anggap kronik kerana ia menyerang apabila seseorang berjalan, berdiri dan kadangkala ia menyerang sewaktu hendak menunaikan solat dan terganggu akibat sakit lutut tau!
Terdapat pelbagai punca sakit lutut yang membuatkan ianya berasa sangat sakit.

 

Punca Sakit Lutut


1. Rawan Haus


Selalunya sakit lutut berpunca dari rawan akan haus akibat dari geseran. Sebagai contoh, ahli sukan dan buruh lebih berisiko mendapat osteosrtritis akibat proses geseran yang lebih banyak berbanding orang lain. Ia akan menjadi lebih parah sekiranya terdpat kecedaraan di bahagian lutut atau kawasan yang berhampiran dengan sendi lutut.
 
 

2. Terlalu Aktif

 
Faktor penggunaan yang berlebihan boleh menyebabkan kehausan rawan yang berterusan dan menggalakkan osteoartritis.
 
 

3. Terlalu Pasif, Kurang Aktiviti Fizikal dan Kurang Bersenam

 
Jika anda tidak bersukan atau kurang melakukan aktiviti fizikal juga boleh menyebabkan otot di sekeliling sendi menjadi lemah dan lutut boleh menjadi tidak stabil manakala tulang pula boleh menjadi osteoporosis.
 
Keadaan ini berlaku apabila kita kurang melakukan aktiviti fizikal, sendi akan menjadi keras atau kaku dan senag mengalami kecederaan. Apabila sendi kurang melakukan pergerakkan , otot-otot akan menjadi lemah, membran sinovial kurang mengeluarkan cecair yang perlu untuk rawan seperti asid hialuronik.
 
Apabila rawan tidak menerima nutrisi yang sepatutnya,ia akan menyebabkan rawan rosak kerana kurang berfungsi seterusnya menyebabkan osteoporosis. Apabila ini berlaku, cecair sinovial akan bertambah bukan dengan bahan-bahan nutrisi tetapi dengan agen-agen radang merupakan sebahagian penyebab utama sakit sendi.
 
 

4. Kegemukkan atau Obes


Seseorang yang gemuk atau obes mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat osteoartritis sendi lutut dan juga sendi pinggul. Rawan tidak dapat menampung berat seseorang yang gemuk terutama mereka yang mempunyai lutut dan kaki yang lebih kecil. Rawan tersebut mudah rosak dan mendapat radang.
 

 

Ubat Sakit Lutut dan Sendi


Istilah ubat sebenarnya kurang tepat, tetapi ianya lebih kepada memperbaiki kesihatan lutut dan sendi sekaligus dapat membantu mengurangkan sakit lutut dan sendi.
 


Ostematrix : Mengekalkan sel tulang yang sihat.

 
Pembekal kalsium penting untuk tulang, otot dan ligamen. Ia juga mengandungi Magnesium yang diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang, dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi.
 
Jika anda mengalami masalah sakit-sakit sendi terutamnya pada waktu malam atau cuaca sejuk, anda mungkin kekurangan Vitamin D. Kekurangan Vitamin ini mungkin menyebabkan sakit-sakit otot, leher, pinggang, sakit bahagian belakang dan seluruh badan amnya.
 
• Sumber kalsium di mana penting untuk kesihatan tulang,otot dan ligament
• Magnesium membantu penyerapan kalsium dan membantu menguatkan tulang.
• Vitamin D merangsang penyerapan kalsium.


 

Omega Guard: Omega 3 yang melambatkan degradasi tulang rawan.

 
 
Ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi, maka ia mengurangkan sakit pada sendi. Omega 3 juga boleh jadi pelincir, maka kita boleh bergerak dengan lebih aktif.
 
• Mengurangkan inflamasi atau radang akibat sakit sendi
• Bertindak sebagai pelincir pada sendi.

 
 
Jadi jika anda atau ibu ayah yang ada masalah sukar untuk solat akibat sakit lutut atau sering lenguh-lenguh badan & otot, bolehlah amalkan Omega Guard & Ostematrix ni. InsyaAllah mana tahu dapat kurangkan kesakitan sekaligus mampu menyembuhkan dari semakin mudarat kan?
 
 
Jika berminat untuk mendapatkan Ostematrix dan Omega Guard ini, boleh klik salah satu link di bawah :
 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=c986fda799469a597defb26033cc70ea
 
 
CALL 019-5703129

No comments:

Post a Comment